Safart

TATİLDE EN ÇOK ONLAR OLUMSUZ ETKİLENİYOR

🕔14 Temmuz 2017, Cuma

Acıbadem Kayseri Hastanesi Çocuk doktoru Dr. Murat Çağlar aileleri uyardı

TATİLDE EN ÇOK ONLAR OLUMSUZ ETKİLENİYOR

Hem aileler, hem de çocuklar, yoğun geçen okul döneminin ardından gelen yaz tatilini mümkün olduğunca rahat geçirmek isteseler de, dış etkenlere bağlı bazı sorunlar buna engel olabiliyor.

Sıcak havalardan dolayı vücudun daha fazla su kaybetmesi, güneş ve havuzlardaki bakteriler gibi birçok faktör çocukları sağlık problemlerine karşı savunmasız hale getirebiliyor. Bu nedenle yaz aylarında sıklıkla, enfeksiyonlar, güneş çarpması ve ishallerle karşılaşıldığını söyleyen Acıbadem Kayseri Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Murat Çağlar, özellikle de 6 ay 5 yaş arası çocukların bağışıklık sistemlerinin tam olarak gelişmemesi nedeniyle daha riskli grupta yer aldıklarını hatırlatıyor.

Yaz aylarında özellikle tatil bölgelerinde dışarıda satılan ve toplu yapılan yemeklerin tüketilmesi ve sıcak havaya daha fazla maruz kalınması gibi etkenler çocukları başta mide ve bağırsak sistemi enfeksiyonları olmak üzere çeşitli hastalıklarla karşı karşıya getirebiliyor. Ancak beslenme ve hijyen konusunda bazı noktalara dikkat edip basit önlemler alarak bu tür sorunlara karşı korunmanın mümkün olabileceğini söyleyen Acıbadem Kayseri Hastanesi Çocuk Hastalıkları Uzmanı Dr. Murat Çağlar, çocukların sağlıklı ve mutlu bir tatil geçirebilmeleri için dikkat edilmesi gerekenler konusunda bilgi verdi.

Bol sıvı almasını sağlayın

Sıcak havanın da etkisiyle daha fazla terleyen çocuklar su kaybettikleri için sıvı ihtiyaçları da artıyor ve susuz kalan çocuklarda, halsizlik, az idrar çıkarma, iştahsızlık gibi sorunlarla karşı karşıya kalınabiliyor. Bu nedenle çoğunlukla su içmeyi unutan çocuklarınıza su tüketmeleri gerektiğini hatırlatın veya teşvik edin. Ayrıca, çocukların sıvı ihtiyacını karşılamak için çay, kola ve diğer yapay içecekler yerine kavun, karpuz, şeftali gibi sulu meyveler ve ayranı tercih edin. Özellikle bebekler susuzluklarını ifade edemediği için onlara öğün aralarında mutlaka su içirmeye çalışın.

Dışarıda satılan gıdalar yedirmeyin

Yazın sütlü, yumurtalı ve tavuklu besinler çok daha kısa sürede ve kolaylıkla bozulabiliyor. Dolayısıyla bu tip yiyecekleri dış ortamda bekletmeden hızlı bir şekilde tüketmek önem taşıyor. Ayrıca, yaz mevsiminde sıcak ve nemli ortamlarda beklemiş hazır besinlerde hastalık bulaşma ve enfeksiyon riski daha yüksek olduğundan, çocuklarınızı açıkta satılan ürünlerden uzak tutun ve mümkün olduğunca dışardan yemek yedirmeyin. Eğer zorundaysanız da taze yapılmış, sıcaktan korunmuş besinleri tercih edin. Açık büfelerde ise özellikle pişirilmiş ve tazeliğinden emin olduğunuz ürünleri tüketmesini sağlayın.

Güneşe çıkacağı saatlere dikkat edin

D vitamininin en büyük kaynağı güneşin, yararlı etkilerinin dışında, fazla maruz kalındığında bazı sağlık sorunlarına neden olduğu biliniyor. Güneşle dostluğun devam etmesi için özellikle yaz döneminde mutlaka bazı koruyucu önlemlerin alınması gerektiğine dikkat çeken Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr.  Murat Çağlar sözlerine şöyle devam ediyor: “Güneş yanığı, güneş çarpması sıvı kaybı gibi sorunlara sebep olabileceği için, çocuklarınızı ışınların dik geldiği 11.00-16.00 saatleri arasında mümkün olduğunca dışarı çıkarmayın. Çocukların da D vitamininden faydalanmaları için en fazla 5-10 dakika şapka ve gözlük takarak güneşlenmelerine fırsat verebilirsiniz. Uzun süreli denizde zaman geçiren çocuklarınıza sık sık güneş kremi sürün ve mutlaka şapka veya bone gibi başlarını koruyacak bir aksesuarlar kullanın. Bununla birlikte, halsizlik, baş dönmesi, mide bulantısı ve kusma gibi güneş çarpmasına işaret eden belirtiler gözlerseniz vakit kaybetmeden en yakın sağlık merkezine baş vurun.”

Açık renkli kıyafetler giydirin

Yaz aylarında sıcak ve nemli havalarda vücudun kıvrımlı yerlerinde nemden dolayı mantar, pişik, kaşıntı gibi sorunlar ortaya çıkabiliyor. Bu nedenle çocuklarınızın kıyafetlerini seçerken, ince, pamuklu, bol ve açık renkli giysileri tercih edin. Bu tip sorunlardan korunmak için kıyafet seçiminin yanı sıra çocukların her gün, gerektiğinde günde birkaç defa ılık suyla duş almasını sağlayın ve gerektiğinde pişik kremleri kullanın.

Güneş koruyucuları 3-4 saat arayla tekrarlayıh

Çocuklarınıza güneşe çıkarmadan 20 dakika önce mutlaka en az 30 faktör UV koruyuculu krem sürmeyi ihmal etmeyin. Özellikle bebekler ve açık tenli çocuklar güneşe karşı daha hassas olduklarından 50 koruma faktörlü krem tercih etmenizde yarar var. Ancak bu kremlerin etkisi 3-4 saat sonra ortadan kalktığı için bu süre içinde tekrarlamayı unutmayın. Eğer çocuklarınız zamanların deniz ve havuzda geçiriyorlarsa kremlerin koruyuculuğunun devam etmesi için hem suya girmeden, hem de girdikten sonra tekrarlanması yarar sağlıyor. Bununla birlikte, şapka ve özellikle UV korumalı güneş gözlüğü kullanmalarına da özen gösterin.

Havuz yerine denizi seçin

Tatil beldelerinin vazgeçilmez mekanlarından olan havuzlar eğlence için çok güzel olmakla birlikte yeterli hijyen tedbirlerinin alınmaması durumunda hastalıklara davetiye çıkarabiliyor. Havuzlardan hepatit A, cilt mantarı, üriner enfeksiyon, dış kulak yolu enfeksiyonu, konjonktivit gibi hastalıkların bulaşabileceğine işaret eden Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Murat Çağlar, “Havuz suları denize göre enfeksiyonlara daha açıktır. Ayrıca aşırı klorlanmış sularda gözlerin tahriş olma riski de artıyor. Bununla birlikte, deniz suyunun tuzlu olması virüslerin ve bakterilerin çoğalmasını engelliyor ve çocukların üst solunum yollarını genzinin, sinüslerinin ve burnunun doğal olarak temizlenmesine yardımcı oluyor” diyor.  Bu nedenle eğer seçim şansı varsa denizin tercih edilmesini öneren Dr. Murat Çağlar, çocukları korumak için deniz ya da havuzdan çıktıktan sonra da mutlaka duş aldırılması gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, havuza girmeden önce ayakların mantara karşı özel solüsyonlu sularla yıkanması ve yüzücü gözlüğü kullanılması da fayda sağlıyor.

Sebze ve meyveleri temiz suyla yıkayın

Yaz aylarında su ve besin hijyeni en çok üzerinde durulması gereken konulardan birini oluşturuyor. Piknikte ya da plajda kaynağı bilinmeyen açık suların ve bunlarla yapılmış buzların kullanılması, bu sularla yıkanan sebze, meyvelerin tüketilmesi kusma, ishal ve sıvı kaybı ile seyreden hastalıklara neden olabiliyor. Bu nedenle sebze ve meyvelerin mutlaka temiz su ile yıkandığından emin olun.

Açıkta satılan dondurmalara dikkat edin!

Yazın en çok tüketilen ürünlerden biri olan ve uygun şartlarda üretilip saklandığında faydalı olan dondurma da uygun şartlarda saklanmadığında besin zehirlenmesine neden olabiliyor. Bu nedenle çocuklarınıza yapım ve saklanma aşamalarından emin olmadığınız yerlerden kesinlikle dondurma almayın.

Alerjenlerden uzak tutun

Yaz aylarında sıcak havada ve doğal ortamda bulunan çocuklar alerjik besinlerle ve etkenlerle daha sık karşılaşılıyor. Bunun önüne geçebilmek için çocuklarınızı çikolata, gazlı içecek, cips, patates kızartması gibi yağlı ve alerjen besinlerden uzak tutmaya çalışın. Ayrıca, alerjik reaksiyona sebep olacak böcek ve sinek ısırığından korumaya çalışın ve tatile giderken mutlaka doktorunuzun önerdiği bir alerji şurubu ve kremleri yanınızda bulundurun. 

YORUMLAR

ÜYE GİRİŞİ

Lora Mobilya

SON EKLENEN FİRMALAR

KAYSERİ NÖBETÇİ ECZANELER